keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Millaista elämän teetä sinä keittelet?

Lähdin tämän illan ajatus omenana käsittelemään asioita, teen ääressä ja siinä tuumiessani totesin että Asiat ovat kuin teet, joita siis juodaan myös tekemistä! Sanaleikiksi meni

Päädyin tutkimaan Teetä wikipediasta kun tahdoin olla tarkempi teen tuotannosta. Joten tälläisiin ajattelun tuloksiin pääsin.

Teen kasvatuksesta ja käsittelystä: Parasta tulee nuorista versoista, minkä ikäisiä lehdet on? Siksikö lapsilla on niin hauskaa kun he ajattelevat aina uusia asioita ja tutkivat herkeämättä? Heillä on uusia asioita ja paljon tekemistä!
  • Tee pensaat istutetaan käsityönä ja asiat istutetaan ajatus siemeninä ja käsitellään ajatusta.
  • Teen lehdet poimitaan pensaista ja ne poimitaan käsin jotta ne pysyvät ehjinä, koska ihmissilmä näkee oikean katkaisukohdan. Ajatukset käsitellään uudestaan niiden kasvettua ja ne voidaan siirtää asiana uuteen kohtaan. Ja molemmissa ihminen on se joka lajittelee asiat. 
  • Teen lehtiä poimitaan jokaisena päivänä, 5-10 päivän välein samasta pensaasta, sitten ne tarkastetaan ja viedään tehtaalle. Ajatuksia tulee jokapäivä ja ne tuntuvat noudattavan tiettyä kaavaa, sitten ajatukset voidaan tarkastaa ja viedä käytäntöön. 
  • Tehtaalla teetä nuudutetaan, rullataan, hapetetaan, kuivataan ja lajitellaan (Lämmitetään, kuivataan, rikotaan, lämpötilaa ja kosteutta säädellään, jolloin väri, maku ja tuoksu tulevat esiin. Kuivataan, lajitellaan siivilöiden erikoot eri tarkoituksiin ja sekoitellaan useammasta laadusta jotta saadaan tasalaatuista,sitten ne menee maistatukseen ja kaikki nämä vaiheet on tehtävä tavalla jonka voi toistaa jotta laatu on samaa).   Ajatuksien pitää kuivaa kokoon että ne ymmärtää, yksin kertaistua. Ajatusta katseltava erinäkökulmista, jotta ymmärtää sen monet merkitykset säädellen tunteita ja tunteiden lämpötilaa, jotta saa asian maut, värit, tuoksut yms. muut esiin. Taas sitten yksinkertaistetaan. Sitten asiat lajitellaan siivilöiden ne eri käyttöön, sekoitellaan aijempien samojen ajatusten kanssa, jotta saadaan asiat tasalaatuisiksi. Sitten maistellaan ja kaikki vaiheet riippuen teestä/ ajatuksesta toistetaan samanlaisena, jotta laatu on samaa.
  • Tärkeää on huolellisuus ja tarkkuus jokaisessa kohdassa. Kallein tee on parhaista osista tehty! mitkä on asioiden parhaat osat? Hyvät puolet? 
Teen juomisesta: Valmiita pusseja vai irto tavaraa? Irralliset pitää annostella toisaalta niitä voi sekoitella myös keskenään. Itse on se lajittelija, joka tekee sekoituksen mistä tykkää ja kerää asiat joista tekee elämän. Hienojakoisimmat teet on pussitettu, jotta ne pysyvät yhdessä. Ehkä hienoimmat asiat pysyvät mielessä, kun ne on tärkeimmät ja on suojattu itseen ja omaan sisimpään. Jaetut hienot asiat on elämän iloja. Teen juominen on iloa, kun sen tekee ystävän kanssa :) se on hetki jolloin ollaan yhdessä ja yhdessä olon hetket on tärkeitä. Oleminen on tärkeää.

  • Vesi pikkuisen ennen kiehumista pois otettu, jolloin veteen jää happea ja tuo näin makuja paremmin esiin teessä, annetaan hautua niin teen kuin asioiden ajattelunkin. Asiat tarvitsee ilmaa väliin ja haudutus aika on tärkein liian pitkä aika voi tehdä teestä ja asioista kitkeriä ja sameita. ja liian lyhyessä ajassa maku on irtoamatta. 
  • Hauduttaessa piristävä kofeiini irtoaa ensimmäisen minuutin aikana. Vähän sama asia asioissa, ensimmäisen minuutin kuluttua tietää kiinnostaako jokin vai on kiinnostamatta.
  • Haudutus lämpötila tulee valita asioiden laadun mukaan. 
  • Monien laatujen suhteen toinen uutos on vivahteikkain
Mitä se vesi on? ja kuka on se joka lämmittää? Itse on se vesi joka lämmittää itsensä, Ilolla rakkaudella, riemulla,  oppimisen halulla innolla. Mikä toimii kenellekkin, ne on elämän tunnevirtaa, elämiä jotka sekoittuvat toisiinsa ja sekoittavat toisiaan. Vedellä on monta muotoa!

Vielä hieman lajittelusta kun kaikella on paikkansa on tavarat ja ajatuksetkin helpompi löytää, koska asioiden löytäminen on helpompaa kun ne on lajiteltuina tiettyyn paikkaan.

Oppimisesta
Lapset tahtovat oppia, mitä sinä tahdot oppia, mitä olet valmis oppimaan? Minkä oppiminen innostaa sinua?
Opettaminen on vastavuoroista. Tulee hetket kun, opettaja ottaa oppilaan opetettavakseen ja toinen kun oppilas ottaa opettajan opettajakseen. Ja onkin välillä oikein opettavaista kysyä, oletko tänään opettaja vai oletko valmis oppimaan? Se on johtopaikan opettelua vuorotellen, niinkuin lintuauroissa. Opettaminen on auttamista ymmärtämään asioita ja niiden luonnetta. Kuka auttaa ja ketä? Kuka tukee ja ketä ja kuinka? Miksi? omasta vapaasta tahdostaan? Vapaasta tahdostaan auttaminen on mielestäni parasta oppimista elämästä koska juuri silloin  mielen tila on sellainen että elämä hymyilee ja saa tehdä omat valintansa aivan itse. Auttaminen, kuinka autan sinua? Millaista apua tarvitset? Mitkä ovat syyni auttaa toisia? Yksin kertaistan tämän itselleni. Tahdon oppia ihmisiltä mitä he tekevät ja miksi he tekevät mitä he tekevät. Tahdon herätellä itseäni, jotta näkisin paremmin asioiden suuremmat ja pienemmätkin merkitykset ehkä samalla toisetkin heräävät ymmärtämään ajattelun ja tekemisen saloja. Oppimaan itsestään ja elämästään. Opituista ajattelu malleista ja omasta avun tarpeestaan, siitä ketkä voivat olla niitä auttajia, joita ennen vain ole sattunut huomaamaankaan. Elämä on opettelemista, avun tarpeen ymmärtämistä, avun saamista ja avun ottamista vastaan sellaisena, kuin antaja sen voi antaa.

Vielä ajattelun ja olemisen tekemisen tärkeydestä ja liikkeestä.
Oleminen on hetkessä elämistä ja tekemistä  ja ajattelu on pysähtymistä ajattelemaan, kun ajattelet olet tutkimassa oman pääkoppasi tietokantaa tai toistamassa jotain muisti jälkesi kuvanauhaa.

Olemiseen: 

  • Minkä tekeminen tekee sinulle pitkällä aikavälillä hyvää? Tee sitä! Esim. Liikunta -> Hyvä vointi, lihaksilla töitä ja käyttöä. 
  • Minkä tekeminen tekee sinulle pitkällä aikavälillä huono? Lopeta se! Esim. Suklaalevyn syönti joka päivä -> Susta tulee lihava, mahdollisesti sairauksia jne.
  • Keskity hengittämisen seuraamiseen se tuo sinut nykyhetkeen. 


Ajatteluun: 

  • Ruokkiiko tämä ajatus hyvää oloa? Jatka ajatusta, tutki sitä, selvennä ja yksinkertaista sitä, suodata näkyviin itsellesi sydänsyy 
  • Ruokkiiko tämä ajatus pahaa oloa? Miksi? Mikä siinä luo pahan olon? Tutki sitä löydä syy sen takana ja lopeta se lopulta, päästä se katoamaan. 
  • Anna itsellesi aikaa olla itsesi ja ajatustesi kanssa/ Kun sinulla on paljon aikaa itsesi kanssa mene toisten luo jakamaan ajatuksia, löytämään uusia ja oppimaan elämää. Ole takertumatta (Kelaamatta asioita) anna niiden muhia alitajunnassa, huomioi kelaus sillä hetkellä kun se tulee, kelaukseksi ja anna sen kadota ajatus virtaan, kun tuntuu että se on katoamatta. Ryntää uusiin tilanteisiin/ Kuuntele musiikkia/ Siirry tekemiseen ja olemiseen.   
  • Mihin ajatuksiesi huomio kiinnittyy hyvään vai huonoon? Miksi?


Ja näiden kahden vuorottainen tasapaino luo liikettä, voimaa ja lämpöä! Elämää! Ihminen on luotu liikkumaan!

Minä olen ja ajattelen, ne ovat yhdessä elämän molemmat puolet ja kun toinen on käytössä toinen on piilossa, ne ovat kolikon puolet ja yhdessä ne ovat yksi.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti